Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach pracują nad ustaleniem sprawców oszustwa, do którego doszło w ostatnim czasie. Mieszkanka powiatu straciła około 140 tysięcy złotych. Dała się nabrać oszustom, którzy podawali się za konsultantów, którzy rzekomo chcieli ją ustrzec przed nieuczciwymi pracownikami banku.
W ostatnim czasie policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach otrzymali zgłoszenie dotyczące oszustwa. Z ustaleń wynikało, iż do 44-letniej mieszkanki naszego powiatu zadzwonił nieznany mężczyzna, który powiedział jej, że nieuczciwy pracownik banku próbował ją oszukać i chciał wziąć kredyt na jej dane. W trakcie rozmowy mężczyzna przełączył ją do innego „konsultanta”.
Aby zabezpieczyć oszczędności, które kobieta posiadała na swoim koncie, 44-latka miała pobrać aplikację w sklepie internetowym, a następnie przekazać im kody blik. Nie był to jednak koniec działania sprawców… Oszuści namówili kobietę, aby zweryfikowała nieuczciwych pracowników banku. W tym celu kobieta będąc cały czas na linii z rozmówcami pojechała do banku i zgodnie z ich instrukcją wykonała dwa przelewy na „bezpieczne” konta.
Ale i na tym oszuści nie zakończyli swojej intrygi. Powiedzieli 44-latce, że jakiś pracownik banku chciał wziąć na nią kredyt, dlatego aby zweryfikować czy pracownicy banku nie są podejrzani, kobieta miała zaciągnąć kredyt w banku i oczywiście cały czas pozostawała na linii z oszustami, aby mogli sprawdzić czy nie padnie ofiarą oszustwa. Kobieta wzięła kredyt i pojechała do innego banku, aby przelać pieniądze na konto oszustów.
W drodze powrotnej była cały czas na linii z fałszywymi konsultantami. Zorientowała się, że padła ofiarą oszustów dopiero, kiedy kazali jej zaciągnąć kolejną pożyczkę. Jednego dnia pokrzywdzona przekazała nieznajomym w sumie około 140 tysięcy złotych.
Nad ustaleniem sprawców pracują szamotulscy kryminalni.
Mając na uwadze ten przypadek przestrzegamy… Co robić, by nie paść ofiarą oszustów?
Uważaj! Obecna technologia pozwala czasem oszustom podszyć się pod dowolny numer telefonu, np. infolinii dowolnego banku.
Zawsze kieruj się rozsądkiem przy dokonywaniu wszelkich transakcji finansowych;
Nigdy nie działaj pod wpływem emocji. Jeżeli twój rozmówca wywołuje presję czasu, rozłącz się i zadzwoń samodzielnie na infolinię banku. W pośpiechu znacznie łatwiej o podjęcie nieprzemyślanej i błędnej decyzji
Jeśli „konsultant” czy „pracownik banku” proponuje Ci zainstalowanie oprogramowania do zdalnej obsługi urządzenia, bądź pewien, że to oszust. Dzięki niektórym aplikacjom oszuści widzą twój pulpit i mogą poznać Twoje dane do logowania do bankowości elektronicznej.
Nigdy nie udostępniaj osobom postronnym kodów autoryzacyjnych czy danych do swojego konta bankowego;
Nigdy nie przelewaj swoich pieniędzy na tzw. „bezpieczne konta” podane przez konsultanta czy pracownika banku; Pracownik banku nie prosi o takie przelewy, a także nie prosi o wypłatę w gotówce, a następnie wpłacenie jej na obce konta we wpłatomatach.
Jeśli prowadzona rozmowa wzbudza wątpliwości rozłącz się, a następnie połącz się z bankiem lub instytucją, której przedstawiciel dzwonił. Pamiętaj jednak, aby wybrać oficjalny numer na klawiaturze numerycznej. Nie korzystaj z numeru z listy połączeń, które wyświetlają się na telefonie.
za: https://szamotuly.policja.gov.pl/